Työhuoneemme: Esteri

perjantai 30. maaliskuuta 2012


Onpas aika taas vierinytkierinyt kiiruusti! Blogi on jäänyt vähemmälle, kun elämä täyttyy niin monenmoisesta muusta puuhailusta. Löysin itselleni työpaikan, joten Hoppuilut on hiukan kärsineet, toivon mukaan kuitenkin vain hetkiseksi. Lisäksi joudun etsimään itselleni uuden asunnon, koska vuokranantajani päätti myydä tämän asunnon (muutin viime syyskuussa, mur). Taitaapi tämän mammastin muutot mennä jo kohta kohti neljääkymppiä, oliskohan yks per ikävuosi... No, jospa seuraava asunto olisi pysyväisempi.

Mutta mutta, Hoppu uutisia, Kierrätystehtaalle osallistumme tänäkin vuonna, kolmas kertamme taitaapi olla. Tervetulemast sinne, on mielestäin tämän hetken parhaimpia tapahtumia tämän maan kamaralla!
Lisukkeeksi höpötyksiin lisäilin kuvia työhuoneeltamme. Hoppu flikathan vuokrasivat itselleen työhuoneen jo viime vuoden toukokuussa. En muista olenko asiasta niinkään puhunut, joten nyt olisi kenties aika, koska kohta on jo ensimmäinen vuosi täynnä! Vuosi on ollut täynnänsä ihmetystä, oppimista ja muutoksia. Tänä vuonna on työhuoneemme saanut nimen: Työhuone Esteri. Esterillä emme enää pelkästään Hoppuile, vaan joukossamme on kaksi muutakin pikku yritystä.
Kertoilen näistä ystävistä/yrityksistä myöhemmin lisää, koska nyt on hoppu, Hoppu asiakas saapuu kohta hamosta hakemaan, kiirus jo tulee.


yleisilmettä, vaikkakin työhuoneemme on kovan muutoksen alla koko ajan




meillä myydään myös suomalaista Murua


Esterissä vipeltää ompelijoiden apulaisina vaihteleva määrä lapsosia ja koiria :)


S

Ja sijaitsemme siis Salossa, Turun ja Helsingin välimaastossa :D
Esterinkatu 11

Hapsuja!!!!

maanantai 19. maaliskuuta 2012

Tämän iloisen hapsupaidan innoittajana toimi tällä kertaa uusin Risto Räppääjä- elokuva. Risto-elokuvat on minusta joka kerta loistaneet puvustuksellaan, niitä on ihana katsella!!!! Tämä setti siis on noin kokoa 116-122cm, paita on mustaa trikoota ja housut collegea. Löytyy verkkokaupasta. Ja huomaatteko miten äidin pikku mallista on kehkeytymässä oikea huippumalli!!! :)))))


Pssst, hajottamo arpoo

Pants!

maanantai 12. maaliskuuta 2012


Hoppu housuja kesään, tai miksei sukkiksien kanssa nyt jo! Sienihousut voisivat olla aika mahtavat punaisten sukkahousujen kanssa? Tällaiset pakko tehdä itsellekin, olisivat mahtilisä kesäiseen garderoobiin rennommille päiville :)

S


ARVONTA!

perjantai 24. helmikuuta 2012


Pomppaa Hopun Facebook ryhmään, tykkää ja toimi ohjeiden mukaisesti, söpönen takki palkintona!



Kevättä odotellessa talvitamineet ALESSA!!!!

keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Sleeping...

maanantai 20. helmikuuta 2012


Tässä äitiyspakkauksen makuupusseja uudelleen päällystettynä kierrätysmateriaaleilla. Pussintäyte on nykyään suurelta osin kierrätysmatskusta, joten tässäpä kierrätetäänkin sitten moneen kertaan :)
Aikamoinen hommahan tuossa on, muta lopputulokset ovat aikast' söppänöitä. Verkkokaupastamme makuupussit löytyvät hiukan ehkä hiukan epäloogisestikin (? :)) lasten asusteista.


PS. Mulle riittää lumentulo, TULE JO KESÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sleeping bags for babies, from only recycled materials.

S

iphonen eettisyydestä, eli ihan jotain muuta

perjantai 17. helmikuuta 2012


Ekologisuus on siistiä, mutta hyvännäköinen elektroniikka on vielä siistimpää.

Hanna Nikkanen on yksi Suomen noin 33 000:sta iPhonen omistajasta. Toisin kuin useimmat muut tästä porukasta, Nikkanen ei ole vempaimen ylpeä omistaja. Häntä hävettää näyttäytyä sen kanssa.
Nikkaselle myönnettiin lokakuussa valtion tiedonjulkistamispalkinto hänen kirjastaanViaton imperiumi. Se kertoo kolme tapausesimerkkiä suomalaisfirmojen yritysvastuusta. Tai pikemminkin sen puutteesta.
Nikkanen on tutkinut etenkin Applen kilpailijaa Nokiaa­, ja yrittänyt saada sitä ryhdistäytymään yhteiskuntavastuuasioissa. “Mua hävettää mennä iPhone taskussa Nokialle. Tiedän koko ajan, että loppujen lopuksi tämä firma jota kuumotan, toimii paremmin kaikissa asioissa mitä voidaan mitata kuin se yhtiö, jonka tuotetta itse käytän.”
Nikkanen aikoo hylätä iPhonen mahdollisimman pian, eli heti, kun se menee rikki. Se on hänen vanha työsuhdekännykkänsä. “Mun mielestä eettisintä tietotekniikan suhteen on käyttää kaikki niin loppuun kuin pystyy. Odotan sitä päivää kun tämä iPhoneni hajoaa ja mun ei tarvii enää hävetä sitä.”
Viimeisen vuoden aikana kaikki kivannäköiset ihmiset ovat nähneet omenan muotoisen valon PC-kurjuuden päässä. Ystävien kanssa on haukuttu Windows lyttyyn ja juotu ehkä lasillinen luomuvalkoviiniä Steve Jobsin muistolle. Nolo Nokia on vaihtunut iPhoneen.
Hanna Nikkasen mielestä kuluttajien rakkaus Applen tuotteita kohtaan on omituisin ja kiinnostavin tapaus, johon hän on törmännyt tarkastellessaan kuluttajavalintoja. Apple ja luomuporkkanat kun tuppaavat päätymään samaan kangaskassiin.
“Ne kuluttajat, jotka kaikkein eniten Applea rakastavat, haluaisivat olla kaikessa muussa kulutuksessaan tiedostavia”, Nikkanen sanoo.
Tammikuussa 36 kiinalaista ympäristöjärjestöä julkisti vertailun Kiinassa tuotteitaan valmistavista ylikansallisista elektroniikkayhtiöistä. Selvityksen mukaan Apple on vastuuttomin 29 vertaillusta yhtiöstä: se on laiminlyönyt alihankkijoidensa valvonnan, minkä seurauksena ympäristö- ja työolot tehtailla ovat ala-arvoiset.
Järjestöjen mukaan Applen syntilistalle kuuluu muun muassa myrkyllisten kemikaalien käyttöä, riistotyöoloihin uupuneiden kiinalaisten itsemurhia ja tuotteiden kehno kierrätettävyys.
Pitkään ehjänä pysyvä tuote on yleensä ekologinen, mutta Applen tuotteiden kestävyyskin on kyseenalainen. Kaikissa Nokian puhelimissa on kahden vuoden takuu, mutta Apple ei voi taata lippulaivatuotteensa iPhonen kestävän kuin vuoden.
“Yhtiö on ollut hirvittävän ylimielinen verrattuna kilpailijoihinsa. Se on pitänyt avoimesti linjaa, että meidän ei tarvitse välittää näistä asioista, koska meistä pidetään joka tapauksessa”, Hanna Nikkanen sanoo.
Hänen mukaansa Nokialla oli aikaisemmin samanlainen asenne, mutta kun yhtiö alkoi jäädä jälkeen Applelle, kurssi muuttui. Kuluttajat alkoivatkin olla Nokia-kriittisiä ja vaatia yhtiöltä kaikenlaista.
”Hyvin äkkiä Nokialta alkoi löytyä huomattavasti aiempia vuosia parempia ympäristöselvityksiä. Nyt Apple on siinä poikkeustilanteessa, että kuluttajat koko ajan viestittävät niille, että teidän ei tarvitse muuttua, me annetaan rahamme teille kuitenkin.”
Myös Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara tunnistaa ilmiön: Applen tuotteiden käyttäjistä suuri osa on jollakin tavalla tiedostavaa, mutta tiedostaminen ei ulotu elektroniikkaan. Hänen mukaansa Apple on saavuttanut muiden yritysten kadehtiman positiivisen auran. Sen ansioista kuluttajat eivät kiinnitä huomiota yhtiötä koskeviin kielteisiin uutisiin.
Aspara sanoo ilmiön kertovan siitä, että lopulta suurin osa itseään eettisinä pitävistä kuluttajista ei ole sellaisia.
“Suurin osa näistä semi-tiedostavista kuluttajista ei ehkä ihan aidosti ole ostopäätöksissään kiinnostunut ekologisista tai eettisistä asioista. Ehkä he vain esittävät sellaisia silloin, kun se heille sopii. Nokiahan on ollut ekologisilla mittareilla kärjessä vuosikausia. Kuka siitä on piitannut? Ei kukaan, koska brändi on ollut muuten alamaissa”, Aspara sanoo.
Taitaapa yksi jos toinenkin Kipsarissa vegaaniruokaa poskeensa pistelevä taikkilainen olla myös Apple-tietokoneen vannoutunut käyttäjä.
Hanna Nikkasella on heille asiaa: ”Toivoisin, että voisin viestittää kaikille Suomen hipstereille, että jos he haluavat olla aallon harjalla dissaamassa Applea, nyt olisi tosi hyvä hetki aloittaa.”
Julkaistu Ainossa 6/2011
Teksti: Vappu Kaarenoja
Kuva: Elmeri Terho