Oivallinen kirjoitus kotimaisuudesta ja kotimaisen tuotteen hinnan muodostuksesta!!!

tiistai 8. huhtikuuta 2014

Tässäpä kotimaisen Loru tuotemerkin Susanna Toivasen oivallinen kirjoitus (copypeistattuna, luvan kera toki), suosittelen lukemaan ajatuksella läpi. Voitaisiin vaikka samalla pitää mielessä se teeveestääkin tuttu työpaikkojen muodostuminen ;):


Viime viikkoina mediaa on puhuttanut yleisesti kotimaisina pidettyjen tuotteiden "ulkomaisuus".  Kotimaisia vaatteita on kaupoista vaikea löytää, Turun sinappia ei valmisteta enää lähelläkään Turkua ja kuulemma jopa ajokorttipohjat valmistetaan Hollanissa.

Suomen Käsityöyrittäjät, joihin itsekin kuulun, järjestivät "vastaiskun" tälle ilmiölle kampanjalla "Kotimainen onkin kotimaista".
SKY:n ryhmään kuuluu yli 500 yrittäjää, jotka pääasiassa tekevät kaikki tuotteensa alusta loppuun asti itse tai sitten työllistävät toisia Suomalaisia pienyrityksiä alihankkijoina.  Pienet yritykset taistelevat olemassaolonsa puolesta halpaketjujen jyrätessä yli valtavien markkinointikoneistojensa ja "epäilyttävien" hintojen avulla. Itse kävin XX:n liikkeessä viime viikolla. Törmäsin heti ovensuussa telineeseen, jossa roikkui värikkäitä tyttöjen trikoomekkoja hintaan 4,95€. Oletko koskaan miettinyt, miten mekko voi maksaa noin vähän?

Huhtikuun 24. päivä tulee kuluneeksi tasan vuosi siitä kun Bangladeshin Plaza Rana-tekstiilitehdasrakennus romahti ja 1133 ihmistä kuoli. Vuosipäivänä järjestetään Vaatevallankumous-tempaus, jonka tarkoituksena on herätellä ihmisiä vaatimaan vaatemerkeiltä vastuullisia toimintatapoja. Itse toivoisin, että sekä Vaatevallankumous- että Kotimainen onkin kotimaista-kampanja herättäisivät keskustelua vaatteen hinnasta, laadukkuudesta ja kestävästä kulutuksesta.

Moni asiakas varmaan mielellään ostaisi kotimaista ja varmasti myös käsityönä valmistettua kotimaista. Useimmilla vastaan tulee hinta. Useammankin kerran olen myös kuullut asiakkaiden ihmettelevän, miten tuote voi olla niin "kallis". Seuraavassa haluan avata teille Lorun perhoshihamekon hinnanmuodostuksen:
Picture
Lorun perhoshihamekko valmistetaan puuvillakankaasta, joka on valmistettu EU:n alueella, maissa, joissa vielä on tekstiiliteollisuutta.  Vinonauhat, kuminauhat, pesumerkit ja Loru-merkit ja ompelulangat ostan kotimaiselta tarviketukkurilta. Mekon osat leikkaan  työhuoneellani, pakkaan leikatut mekot, pitsit, nauhat ja muut tarpeet  ja postitan ne Sastamalaan, jossa mekot kokoaa yhteistyöompelijani Ompelupalvelu Waecci.  Valmiit mekot palautuvat jälleen postin välityksellä työhuoneelleni, jonka jälkeen ne silitetään ja niihin kiinnitetään hintalaput. Nyt mekot ovat valmiina myyntiin! Mikäli mekot myy jokujälleenmyyjistäni lähtevät mekot jälleen matkaan postin kautta.  Jälleenmyyjän kate on puolet mekon myyntihinnasta. Tällöin mekosta jää arvonlisäveron maksamisen jälkeen Lorun pankkitilille 5,59€. Tämä on sitten se summa, josta maksan oman ennakkoveroni(vrt. palkansaajan ennakonpidätys) ja eläkemaksuni. Mikäli myyn mekon itse suoraan asiakkalle, jää mekosta itselleni hieman enemmän. Tosin silloinkin katteesta pitää vähentää myyntipaikkamaksut/verkkokaupan kk-maksut, markkinointikulut ym. kulut, jotka aiheutuvat myynnistä.


Toivon, että tämä havaintokuvani selventää sinulle sitä mistä muodostuu käsityötuotteen hinta. Toivon että tämä herättää myös sinut ihmettelemään, kuinka tytön trikoomekko voi maksaa 4,95€


Aiheesta muualla:

-Missä kotimainen vaate luuraa
-Vaatevallankumous-Outi Les Pyy

0 kommenttia: